Arteriets åpningstider finner du ved å klikke HER

 

 

 

NEXT EXHIBITION:

 

 

Amir Asgharnedjad

 

STORE FORVENTNINGAR

 

 

 

 facebook banner

 

 Arteriet er glade for å invitere til åpning av utstillingen
"Store Forventningar" av Amir Asgharnedjad
fredag 3. desember klokka 18.00.
Arteriet, Lumberveien 51K
 
BIO
Amir Asgharnejad, (f. 1985 i Teheran, Iran) er en norsk billedkunstner utdannet ved statens kunstakademi i Oslo. Han har jobbet som som stand-up komiker, TV-skuespiller, vaskegutt på McDonald`s i Markens gate, Kristiansand, oppvaskgutt på Enok Nilsen og dør-til-dør selger på Søm.
Humor og satire er sentrale virkemidler i kunsten hans. I arbeidene iscenesetter han gjerne alvorlige hendelser i en komisk kontekst i forsøk på å bearbeide sine egne traumer og frykt for fremtiden.
Motivkretsen er ofte hentet fra eget liv, men krysset med tidsaktuelle, popkulturelle og kunsthistoriske referanser. De siste to årene har han primært arbeidet med maleri. Han har tidligere stilt ut ved Galleri Golsa (Oslo), og Vestfossen Kunstlaboratorium.
Store Forventningar er hans første separatutstilling i Kristiansand. Den er også første del i et større maleriprosjekt under navnet “Den Store Oppvekstromanen. Maleriene”
 
 
 
 
 
 
PAST EXHIBITIONS: 

 

Astrid Mørlan

Where have all the flowers gone?

 

4 - 26 September

 

Bien og Lyset DSC1058 2

 

Arteriet inviterer til åpning av Astrid Mørlands utstilling
Where have all the flowers gone?
 
Lørdag 4. september klokken 15.00.
 
Arteriet minner alle om koronareglene. Hold 1 meters avstand og bli hjemme om du er syk.
Åpningsord er ved Hanne Cecilie Gulstad (kurator ved Sørlandets Kunstmuseum)
 
Astrid Mørland er bosatt i Lillesand. Hun studerte ved Kunstgewerbeschule Basel, Sveits og Kunstakademiet i Oslo på 70 - tallet, og har arbeidet i forskjellige medier, inkludert maling, tegning, installasjoner og performance.
Mørland bruker litterære bilder med referanser til den assosiative metoden for surrealisme og de gåtefulle sammenstillingene fra drømmenes verden.
Den fragmenterte kroppen har vært et vanlig tema i Mørlands arbeider. Ofte er det en prosess med visuell kommunikasjon mellom den indre og ytre anatomi, og emnet fremkaller ofte temaer om fremmedgjøring og sårbarhet, også med selvbiografiske referanser.
 
I hennes mange motiver av den lille jentas kjole, står plaggets uskyld i kontrast med et dramatisk ladet uttrykk som peker på det skjøre og forbigående. Kjolen som tema danner grunnlaget for disse verkene, som veksler mellom ulike materialer og som viser til spørsmål om kjønns konvensjoner og personlig frihet.
De siste årene har Mørland jobbet med miljøspørsmål. Emnet forskyves i retning av globalt tap av arter, synlig i hennes oppmerksomhet på bienes verden og hybrid sammensmeltning av truede dyr og mennesker.
 
Mørlands visuelle språk minner om mytologiske landskap der eventyrets magi står i sentrum.
 
 
Utstillingen står til søndag 26. september.
 
 
Arteriets åpningstider er torsdag til søndag 12.00 - 16.00 i utstillingsperioden.

 

 

 

  
 
 

170412788 291585989269092 1406967246802113346 n

51K Arteriet inviterer til åpne dører av separatutstillingen Strekkeren av Maja Hagen Torjussen med nntroduksjonsord for utstillingen holdes av Terje Dragseth, mellom fredag 7. og søndag 23. mai.
 
// Pga. koronasituasjonen blir det ingen vanlig åpning og vi ber folk besøke utstillingen i hele perioden. Vær også vennlig å registrere ditt besøk for ev. smittesporing.
Vi har antibac og munnbind tilgjengelig.//
 
Arteriet har åpnet fra torsdag til søndag 12.00-16.00. i utstillingsperioden.
 
Strekkeren er et visuelt språk- og objektbasert dystopisk univers som springer ut fra den røde løperen, Daleheia. Daleheia omringes av innrammede tekstarbeider, tekstarbeider på plakater og andre installasjoner med egne personligheter.
 
I utstillingen undersøker Torjussen hvordan å presentere et litterært univers ved hjelp av tekst og installasjoner i to utstillingsrom. Hvilke muligheter oppstår for fiksjonen under disse omstendighetene? Torjussen er opptatt av objektene og språkets mulighet som mystikk og poesi, til forståelse, utfordring og fortvilelse. I fenomenologien snakker man gjerne om mennesket som tilegner objektene mening. I Strekkeren er hun interessert i objektene som intensjon. Kontrollerer objektene vår forståelse av objektene eller ligger denne kontrollen utelukkende på observatørens vilje til mening gjennom forklarende og systematiserende språk.
Maja Hagen Torjussen er utdannet forfatter ved Roehampton University i Storbritannia. Hun er forfatter av to bøker, redaktør for mikroforlaget Lik forlag, og vokalist og låtskriver for bandet Elpis. Strekkeren er en videreføring av tematikken fra Torjussens debutbok Elpis: en demonologi (Lik forlag 2019). “Fenomenologien er ikke fenomenal,” het det i boken og påstanden kan være katalysatoren for ordlek, selvmotsigelse og avbrudd som Torjussen videre undersøker i denne utstillingen.
 
Grafisk utforming av Missing Lid og Maja Hagen Torjussen.
 
“Om (Kathy) Acker heter det at hun skriver fra den menneskelige erfarings yttergrense, hun skriver eksperimentelt, lekent og provoserende, frastøtende og gjerne ulogisk. Torjussens måte å skrive på kan gjerne beskrives nøyaktig slik” - Emil Otto Syvertsen, Fædrelandsvennen
 
“Sporene er sparsomme, så detektivarbejdet er stort. Jeg orker det bare ikke. Så simpelt er det.” - Karl Emil Rosenbæk, Bokvennen litterær avis
 
Utstillingen er støttet av Cultiva Ekspress og Arteriet drives med støtte fra Kulturrådet.
 
 FBheaderARTERIET
 
 
 
Lise Strømdal Bottolfs, Daniel Theodor Jangmar Paulsen, Marius Sætersdal og Monika Lavoll er jevnaldrende billedkunstnere som møttes i Kragerø i perioden 2012-2016 og fant inspirasjon i hverandres metoder og uttrykk. De har stiftet et forum der de stiller ut sammen, og dette aller første utstillingsprosjektet deres.
 
De deler tilknytningen til Kragerø og formell kunstfaglig utdannelse. De har både individuelle utstillinger og oppdrag bak seg, og har samarbeidet ved flere anledninger tidligere.
Uttrykksformene er vidt forskjellige, men løfter hverandre frem og skaper rom for nye assosiasjoner både i hvert individuelle verk, men også helhetlig.
Gjennom å stille ut sammen, utforsker og tøyler de på hver sin måte hvordan opplevelsen av det man ser kan fordreies og bli til noe som er gjenkjennelig mens verket i seg selv er abstrahert og flyktig/svevende. De ønsker å legge til rette for rom for tolkninger og å gi en følelse av noe som nesten er håndfast men likevel flyktig. Det handler om følelser og opplevelser som uttrykkes subtilt men konkret.
 
Lise S. Bottolfs jobber primært med skulptur.
Om arbeidet sitt sier hun:
«Jeg har utforsket betongens muligheter og umuligheter. Det har resultert i 6 arbeider, to frittstående skulpturer og fire installasjoner.
Tematikken dreier seg rundt følelser, etiske dilemmaer og organiske formasjoner/deformasjoner som igjen kan skape assosiasjoner.
Jeg bruker farge i betongen som gir et pastellaktig preg i sluttresultatet. Samtidig er overflaten pusset slik at formene blir myke og glatte i all sin hardhet og tyngde.»
 
Daniel Theodor Jangmar Paulsen skaper rom, både som arkitekt, billedkunstner og forfatter.
Om arbeidet sitt sier han:
«Min praksis er sammensatt. Det er få og små skiller mellom ulike fasetter av liv og virke, teknikker og uttrykksformer. Arbeidet er konstant, enten det dreier seg om musikk, tekst, billedkunst, formgivning, arkitektur, podcasting eller generell aktivisme. Prosessen har vært en årelang reise: fra papir, til vegghengte verk, til vegginstallasjoner, til rominstallasjoner, til ulike installasjoner i forskjellige typer rom, og reine hendelser og intervensjoner. Som deltidsarbeidende kunststudert er man per definisjon en del av prekariatet, som et mindre kjent navn innenfor kunstverden tilhører man prekariatets prekariat. Mangelen på utløp og tilbakemeldinger forsterker tvilen rundt livsveivalg og virksomhet, uten at det dermed oppstår noen åpenbare utveier. Muligheter til manifesteringer/utstillinger tvinger fram nye erkjennelser og uttrykksformer. Jeg vet at jeg er kunstner, men hva er det egentlig som gjør meg til det?»
 
Marius Sætersdal fotograferer utrydningstruet næringsvirksomhet og kuriosa. I Assosiasjoner vil han vise utdrag fra sitt seneste prosjekt Godnatthistorier fra Pilamork.
Om arbeidet sitt sier han:
«Godnatthistorier fra Pilamork vil vekk fra turistmotivene og inn i den mytiske historien til Telemark. Den vil utforske drømmene, galskapen, stillheten og kjærligheten som omgir oss og definerer oss som bor her. Den vil inn i hverdagen, inn i mørket, til det vi ikke ser, men som befinner seg under overflaten. Den vil fortelle den historien som ikke er stor nok, eller god nok, eller spennende nok, eller tragisk nok til å bli fortalt. En reise ned i underbevisstheten til et samfunn i stadig raskere endring, og hvor vi strever med å definere hva vi er og vil være».
 
Monika Lavoll deltar med malerier. Inspirert av snapshots fra et togvindu, skaper hun en serie av landskapsfragmenter.
Om disse arbeidene sier hun:
«I november 2019, tok jeg toget mellom Oslo og Gjøvik, og brukte mobilkameraet til å prøve og fange fargene utenfor. Resultatet ble en serie bilder ute av fokus, der noen av komposisjonene likevel var gode, og fargene gjengitt slik jeg ønsket. Det slående med disse bildene var følelsen de ga: Du vet, når du faller i staver; når blikket er fast, uten noe i fokus, og du ser samtidig som du ikke ser? Dette er en menneskelig erfaring vi alle deler, derfor tror jeg at motivene kan være gjenkjennelige, selv om de kan fremstå som abstrakte. I grenselandet mellom det abstrakte og det figurative er det god plass til betrakterens egne erfaringer - for eksempel det å la tankene fare mens du lar blikket hvile utenfor et togvindu et sted»
 
 
 
 
 
 
ENDNOTES
 
 
 
12 - 28 mars
 
 
Ruination still
 
Arteriet inviterer til åpne dører av utstillingen Endnotes av Ove Kvavik.

Pga. koronasituasjonen vil det ikke være en normal åpning og vi oppfordrer besøkende til å komme i hele utstillingsperioden som varer til søndag 28. mars. Kunstneren vil heller ikke være tilstede under åpningen.

Arteriet har åpent torsdag til søndag 12.00-16.00.

Ove Kvavik arbeider innen en rekke medier. Han tar ofte utgangspunkt i velkjente motiver som han rekonstruerer, slik at de mister sine originale meninger. Det som er igjen virker både velkjent og absurd, og det stiller spørsmål til vår evne til å forstå oss selv.
I utstillingen vises to videoer, Ruination og Entropy. Disse bindes sammen av lydverket Endnotes, laget av komponist og kunstner Jarle Kvamme.
Ruination er en animasjonsfilm som er laget ved hjelp av kopimaskin. Teknikken består i å kopiere et bilde, for så å lage en ny kopi av kopien. Denne prosessen gjentas ca. 50 ganger, til bildet ikke lenger er gjenkjennbart, og kun støyen av kopimaskinens gjentagende feil er igjen. Alle kopiene blir så scannet og animeres sammen i et videoredigeringsprogram.
Motivene i videoen synliggjør tre forskjellige ruiner forårsaket av naturkatastrofer eller krig, den første av orkanen Sandy som herjet i 2012 og forårsaket massive ødeleggelser, dernest krigen i Syria som var på sitt verste i 2012 og sist Angkor Wats, Kambodsjas mest fremtredende nasjonalsymbol, sitt forfall over tid. Hendelsene er hentet fra ulike aviser de seneste årene. Det siste motivet i serien er maleriet Ancient Rome, malt av Giovanni Panini i 1757. Som et tidsbilde avbilder maleriets motiv mange titalls malerier av antikkens Roma i et og samme maleri.
Headeren på eventet er et still fra videoen Ruination som vises på utstillingen.
 
 
BIO: Ove Kvavik (f. 1985) er utdannet ved Konsthögskolan i Malmö og Kunstakademiet i Trondheim. Han har vært med i en rekke gruppeutstillinger i både inn- og utland, blant annet ved Sørlandets Kunstmuseum, Kunstnernes hus, Akershus Kunstsenter og Northen Gallery of Contemporary arts.
Jarle Kvamme (f.1981, Bergen) har en MA i Billedkunst fra Kunst- og designhøgskolen i Bergen (2012), og en BA i Billedkunst fra Kunstakademiet i Trondheim - NTNU (2009).
 
158436055 4054768441242450 7011571265192811565 n
 
 

 

 

 

 

Video premiere: Thursday 10th of December 2020 6pm CET
Available until: Tuesday 22nd of December 2020 midday
 
This is an online exhibition
 

  Untitled (2020) av Maja Hagen Torjussen & Lisa Hennig-Olsen

Video, 4:32 min.

Untitled er et audiovisuelt arbeid som er laget av Maja Hagen Torjussen og samtidskunstner Lisa Hennig-Olsen. Performancen i videoen forteller en historie rundt kvinnelig kroppslighet, utilfredsstillende posisjon i samfunnet, lengsel og fortvilelse rundt urettferdighet og tap. Arbeidet er undersøkende med en politisk undertone. Teksten i låta er nostalgisk og sadistisk i sitt noe repetitive språkmønster.
Prosjektet ble initiert av Maja Hagen Torjussen. Ettersom hun i 2019 begynte å lage musikk med bandet Elpis, ønsket hun å se hvordan låtmateriale forandrer seg i en visuell kontekst. Hun inviterte Lisa Hennig-Olsen til å gi låta Six Lessons en visuell ramme.
 MajaHagenTorjussen LisaHennig Olsen1308x713
 
Lisa Hennig-Olsen (f. 1990)
Lisa Hennig-Olsens arbeid har røtter i kunst- og designstudier, sosialpolitikk, filosofi og feminisme. Hun samarbeider ofte med andre kunstnere på interdisiplinære prosjekter. Lisa Hennig-Olsen arbeider internasjonalt og har opptrådt og vist arbeid på bla. på South London Gallery, Anna-Maria and Stephen Kellen Gallery, Cork Street Galleries, EYE film museum og Amsterdam Art Weekend.
 
Maja Hagen Torjussen (f. 1991)
Maja Hagen Torjussen arbeider primært med tekst. Musikken til Elpis er en videreføring av dette hvor hun undersøker hva som skjer med poesi i møte med musikk og hvilke muligheter oppstår som oppstår der. Maja er forfatter og redaktør for Lik forlag.
 
Bandet Elpis slipper sin første plate våren 2021. Låta Six Lessons som utgjør lydbildet i videoen Untitled er en del av låtrepertoaret til Elpis. Sangen som presenteres i videoen er spilt inn med begrenset utstyr i et lite hus i Indonesias jungel blant firfirsler og en rotte. Låta er et forsøk på å lage en konvensjonell radiolåt med vers, bridge og refreng.
 
Prosjektet er støttet av Cultiva Ekspress
 
 
Untitled (2020) by Maja Hagen Torjussen & Lisa Hennig-Olsen
Video, 4:32 min
 
Untitled is an audiovisual work created by Maja Hagen Torjussen and contemporary artist Lisa Hennig-Olsen. The visual performance grapples with women’s societal struggles, yearning and despair, as well as the frustration of loss and injustice. The work is investigative with a political undertone. The song lyrics are nostalgic and sadistic in its somewhat repetitive language.
The project was initiated by Maja Hagen Torjussen. In 2019 she started creating music under the band name Elpis, and she was curious to explore the possibilities of how her musical repertoire would evolve and take new form in a visual context. She invited Lisa Hennig-Olsen to create the visual frame for the song Six Lessons.
 
 
Lisa Hennig-Olsen (b. 1990)
Lisa Hennig-Olsen’s art practice has roots in studies of art and design, social and political theory, philosophy and feminist theory. Her work has a collaborative and interdisciplinary approach. She has performed and shown work at venues and festivals such as South London Gallery, Anna-Maria and Stephen Kellen Gallery, Cork Street Galleries, EYE film museum and Amsterdam Art Weekend.
 
Maja Hagen Torjussen (b. 1991)
Maja Hagen Torjussen works primarily with text. Elpis’ music is a transferral of Maja’s text research. She explores her writing with music to see how this changes her poetry. She is an editor for Lik forlag, an independent press in Kristiansand, and writes experimental fiction.
 
Elpis releases their debut album in the spring 2021. Six Lessons, the audio in the video Untitled is a part of Elpis’ song repertoire. The song was recorded with limited equipment in a small cabin in the midst of Indonesia’s jungles amongst geckos and a rat. The song is an attempt to create a conventional radio tune with a verse, bridge and refrain.
 
Untitled is supported by Cultiva Ekspress
 
 
 
Samtale mellom kropper insta2 AVLYST

 

 Dessverre på grunn av grensebegrensninger som forebyggende tiltak for Covid-19, blir arrangementet avlyst. Vi håper å ha muligheten til å ha kunstnerne i programmet vårt i fremtiden. Tusen takk Naysa Andrade Daglig leder.

 

SANTALE MELLOM KROPPEN 9.2


“Samtale mellom kropper” er et samarbeidsprosjekt mellom Daniel Slåttnes og Sara Rönnbäck hvor vi jobber med ideen om materialbevissthet. Prosjektet har pågått siden 2015 og blitt til 12 utstillinger og en kunstbok. I prosjektet utforsker vi mellom-materielle relasjoner; hvor går grensen mellom subjekt og objekt. Og hva kan samarbeidet med et materiale lære oss om relasjonen til hverandre? Det er et øko-feministisk prosjekt som utforsker tanker innom animisme og panpsykisme. Prosjektet kretser rundt ulike muligheter for å kommunisere med materialer. Det er et fokus på ideen om materialets vilje, en form for stum form-basert vilje, og utforsker hvordan tanker om besjeling av materialer påvirker kunstuttrykket. Prosjektet er stadig pågående, hvor vi prøver å koble oss sammen, estetisk/kunstnerisk og tankemessig, både med hverandre og med skulpturproduksjonen.

 

Vi har en koreografisk tilnærming til materialvalg og arbeidsprosessen, der vi lar oss påvirke av det som omgir oss. Vi velger å se på tid, rom og materiale som subjekter og forsøker å anerkjenne påvirkningen på vår kunstproduksjon. Vi bor for tiden på en liten gård på landsbygden, derfor er det mye trevirke, stein og leire i utstillingen. I vår bygde vi en vedfyrt keramikkovn og har gjennom den kunnet brenne raku. Som mennesker har vi en tendens å antropomorfisere naturen, det kan være frustrerende, men det finnes også tydelige koblinger til empati i den handlingen. Et tre får en personlighet og gjennom det kan vi se oss selv som del av naturen framfor noe som står over den.

 

Sara Rönnbäck er utdannet ved Kunstakademiet i Oslo. Hennes utstillingspraksis omfatter blant annet utstillinger ved Noplace (Oslo), Kurant (Tromsø), Rackstadmuseet (Arvika, Sverige) og Galerie im Körnerpark (Berlin, Tyskland). Kommende utstillinger inkluderer blant annet RAM Galleri (Oslo), Künstlerhaus Bethanien (Berlin) og Kongsvinger Kunstforening (Kongsvinger).

Daniel Slåttnes er utdannet ved Kunstakademiet i Trondheim og Kunstakademiet i Oslo. Hans utstillingspraksis omfatter blant annet Meta.Morf X – Biennale for kunst og teknologi (Trondheim), Oppland kunstsenter (Lillehammer), Kurant (Tromsø), Corporum (Aarhus, Danmark) og Atelier Nord (Oslo). Kommende utstillinger på blant annet RAM Galleri (Oslo), University of Pittsburgh (USA) og Kunstrom SKOGEN (Nærsnes).

 

 

header for fb2 

 Arteriet inviterer til åpning av utstillingen 100 SOLOER med Morten Liene mandag 23. november klokken 18.00.
I perioden fra 23. november til 2. desember vil Morten Liene danse 100 soloer og vise frem 100 notatbøker fra kl 12.00-17.00 hver dag.

Siden 2012 har hovedfokuset til Morten Liene vært å bli en danser. Gjennom dette arbeidet har han samlet materiale som brukes i 100 SOLOER. De hundre soloene tilpasses til ulike rom og sammenhenger, og gjennomføres på Arteriet.
Arbeidet er en hyllest til usikkerheten, pågangsmotet, og lysten til å la noe vare lenge. La noe vare gjennom å stadig tilpasse seg og fortsette, og ikke ved å kreve sin plass.
Et viktig prinsipp i arbeidet har vært og er å verne om lysten, og viljen.
I verket inngår også 100 notatbøker.
Materialet og arbeidet med å bli en danser, kommer fra mange forskjellige steder og sammenhenger. Fra å arbeide på kunstgressbaner i Indre Agder og deltakelse på danseworkshops for videregående skole, til mer sentrale plasser, som å vise arbeider på Norges største dansefestival Oktoberdans 2018, og Sveriges hippeste dansested MDT i Stockholm på festivalen A fine selection. Han har arbeidet alene med prosjekter, slik som Dance for Aeroports 2014, til å være med i større sammenhenger, som å være utøver og samtalepartner for koreograf Marie Bergby Handeland sin danseforestilling Forfatterbevegelsen, som hadde premiere på Dansens Hus i Oslo 2018 og som mottok av Kritikerprisen samme år.

 

 

 

header for fb 2 

Åpningen med foredrag «Teater Uten Mennesket.
Maskefenomenet og naturen som en total utøver.»
Tirsdag 24. november kl. 18:00
Maskelaboratorium TUM er en del av prosjektet Art & Nature TUM og har som formål å utforske og utdype maskefenomen og Teater Uten Mennesket konseptet, både på en praktisk og teoretisk måte. Utstillingen vil presentere dokumentasjon, idéer og nye metoder i maskeproduksjon utarbeidet gjennom prosjektet Maskelaboratorium TUM. I sitt foredrag «Teater Uten Mennesket.
Maskefenomenet og naturen som en total utøver skal Anna Zychowicz oppsummere teoretiske observasjoner, kunstneriske motivasjoner og filosofiske idéer bak Teater Uten Mennesket konseptet.
Publikum får vite blant annet hvorfor Gertrude Stein, Martin Heidegger og Antoin Artaud inspirerer Anna Zychowicz i hennes undersøkelser rundt maskefenomenet, hvordan den passive forestillingen TUM kan påvirke publikum og hvilke perspektiver ser kunstneren for teater i den postmodernistiske og pre-apokalyptiske tiden.
Gjennom foredraget med Nina Helene Jakobia Skogli (UiA) som Advocatus Diaboli, vil kunstneren også analysere en idé om naturen som den totale utøveren.
Utstillingen er planlagt som en collage med fotografier, teaterobjekter og musikkvideo.
Maskelaboratorium TUM er støttet av Kristiansand kommune og Scenekunst Sør.
BIO
Anna Zychowicz (f. 1979), har en mastergrad i teatervitenskap fra Det Jagellonske Universitetet i Krakow og etterutdanning i pedagogikk og kulturforvaltning. Hun har jobbet som teaterinstruktør med både barn, ungdom og voksne, og har regissert mange teaterforestillinger (f.eks. "Yvonne, prinsesse av Burgund" av Witold Gombrowicz, "Bruno Sznajder" av Slawomir Mrozek). Hun har faglig interesse for figurteater, med en spesiell lidenskap for maskefenomenet. Teatermasker laget av Anna Zychowicz ble presentert under to utstillinger på Agder Kunstsenter i Kristiansand (Figurteaterlaboratoriet med Theis Irgens, 2017 og STUNTJUL, 2018) og på Lista Fyr (Art & Nature TUM 2020). Hun er medlem av Scenekunst Sør.

 

 

 

 

Arteriet er stolte av å presentere den 6. internasjonale kunstvideofestivalen nodoCCS

Galleri Arteriet 14-22.11.2020

 

Den internasjonale kunstvideofestivalen nodoCCS 2020 viser 45 kunstvideoer fra 24 land. Festivalen har et variert åpningsprogram lørdag 14. og søndag 15. november. Lørdag viser performance-gruppen Flux Manøver deler av forestillingen Hudhunger. Søndag viser kunstneren Sara Skorgan Teigen premieren på sin installasjon Sharing Tent.

I tillegg vises det inviterte nasjonale og internasjonale kunstnere innen musikalske og elektroniske komposisjoner; Jonas Magnusson (Bergen), Kristian Isachsen og Silje Egeland (Kristiansand), Jon S. Lunde (Kristiansand), Festival FERNE fra Venezuela og den britiske artisten Richard DeDomenici med filmprosjektet Redux.

Daglig leder for Arteriet, Naysa Andrade, inviterer til en spennende digital kunstfestival. Utstillingen som kan oppleves både fysisk i gallerirommene eller online. Masterstudenter fra Kunstfag UiA har vært involvert i utvelgelses prosessen sammen med en internasjonal jury.

 

Festivalen ble grunnlagt av de venezuelanske kuratorene Maria Bilbao Herrera og Diana Rangel i Caracas. Venezuela har vært et foregangsland for videokunst siden 1960-tallet. Festivalen har blitt arrangert i Caracas, Lima, Bogotá, Miami, Berlin, Madrid, Karazin (Ukraina), Mexico by, Athen og i fjor Barcelona. I 2020 arrangeres festivalen hos Arteriet i Kristiansand der besøkende får oppleve et variert utvalg av moderne videokunstnere.

 

Hvert år tilbyr nodoCCS et rom for eksperimentell elektronisk musikk, og ved denne sjette utgaven av festivalen vil scenekunstnerne Ignacio Itriago og Bernardo Risquez være til stede, i en eksperimentell online liveopptreden fra Caracas, Venezuela.

 

Følgende 45 kunstnere er utvalgt:
Luis Carlos Rodríguez / Spania | Pablo Zapata / Venezuela | Sunya Ratio / Mexico | Analía Zalazar / Argentina | Flounder Lee / Usa | Laura Luna Castillo / Mexico | Florencia Palacios / Argentina | Diana Lopez / Venezuela | Joana rosa / Spania | Van Bui / Vietnam | Santiago Serrano / Ecuador | Deborah Kelly / Australia | Melvin Lara / Mexico | Camila Rodriguez Triana / Colombia | Lorena González Di Totto / Venezuela | Maria Verónica Machado Penso / Venezuela | Muriel Montini / Frankrike | MAx Provenzano / Venezuela | Gianni Barelli / Italia | Marienna García-Gallo / Venezuela | Rupert Jörg / Tyskland | Tânia Moreira David & Paulo B. Menezes / Portugal | studio Third World Collective / India / USA | SHON KIM /Sør Korea | Selena Ryan / USA | Tina Willgren / Sverige | Nathaniel Sullivan / Canada | Piotr Piasta / Polen | Alvaro Herrera (Univalle) / Colombia | Villpære / Serbia | Ricardo Benaim, Daniela Díaz Larralde, Diana Montoya López y Mirtru Escalona Mijares / Venezuela | Jack Thomson / Storbritannia | Hiroya Sakurai / Japan | Gyonyoung Yoon / Korea | rick niebe / Italia | sandra araújo / Portugal | Laura Sala / Spania | Hugo Ljungbäck / Sverige | Mattia Biondi / Italia | Anahi González / Mexico | Shivkumar K V / India | Ulises Valdés-Berra / Mexico | Philippos Kappa / Hellas | Federico Vegas / Venezuela | Corina Lipavsky & Marithe Govea Meoz / Venezuela, ledsaget av fjorårsvinner David Anthony Sant | Australia, som vil vise sitt siste videostykke kalt
Transmission.

 

Program finner du du på web, Facebook og Instagram:

www.arteriet.no

www.nodoccs.com/program-vi-festival-video-nodoccs

www.instagram.com/nodoccs/

www.facebook.com/arteriet/?ref=page_internal

www.instagram.com/arteriet/

 

Program VI Videokunstfestivalen nodoCCS 2020 NORWAY

18:00 Åpningstale ved daglig leder av Arteriet Naysa Andrade 

18:05 Online hilsen og informasjon om nodosCCS-prosjektet v/Diana Rangel, direkte fra Barcelona, Spania og Maria Bilbao Herrera direkte fra Caracas, Venezuela

18:10 Videokunstner Jonas Magnussen viser performancen Nordskog

18:35 Pause

19:45 Gruppen Flux Manøver viser performancen Hudhunger

20:15 Pause 

20:20 Sara Skorgan Teigen viser "Sharing Tent", Surprise artist invited Megan Roberts and Raymond Ghirardo, "On Shells for Arteriet"

20:27  Presentasjon av prosjektet til digital kunstner Jon S. Lunde

20:30 Presentasjon av prosjektet til digital kunstner Richard DeDomenici

20:35 Kunstnerne Kristian Isachsen og Silje Egeland viser en musikalsk og visuell komposisjon

21:00 Online kunngjøring av vinnere, heder og utvalgte videoer direkte fra Caracas, Venezuela og Barcelona, Spania.

  

ÅPNINGSTIDER
Torsdag-søndag 12-16
Mandag-onsdag stengt     

Lumberveien 51k, Kristiansand

 

 
 

 

14.-22. NOV

 

VI Festival de Video nodoCCS | 

 

VI Festival Video nodoCCS 2020

 

Selected VI Festival Video nodoCCS 2020

 

14.-22. NOV

 

VI Festival de Video nodoCCS | 

 

 

The VI Festival de Video nodoCCS will arrive in Norway with its sixth edition, which will take place From November 14th to November 22nd 2020 in Kristiansand, thanks to the alliance with Naysa Andrade in the spaces of 51k arteriet gallery (Lumberveien 51k), and expands further than the gallery space with a new hybrid format: this year's Festival programming is divided into three lines that can be enjoyed depending on your location and desire to participate, the three lines are: nodoCCS#Norway, nodoCCS#Digital and nodoCCS#Experimental

 

For the whole timetable of online open free virtual activities go to the instagram and website of nodoCCS

http://www.nodoccs.com/program-vi-festival-video-nodoccs

http://www.nodoccs.com/agenda_timetable_vi_festival_video_nodoccs 

 

The selection committee is formed by 4 interdisciplinary artists: Carlos Castillo, Ángela Bonadies, Alexander Apóstol and Sara Skorgan Teigen, and for the first time the MFA students from Agder University as a group collaborated as part of the selection and curatorial processes for the Festival.

 

Founded by the Venezuelan artists Maria Bilbao·Herrera and Diana Rangel in Caracas  -where the Festival has been held for four consecutive years- the nodoCCS Festival was held in Barcelona, Spain last year and moves again in 2020 to Norway offering a plural look at the various proposals of contemporary video artists inside and outside of Venezuela, through a selection of videos made from an online call open to all international video artists.

In total, around 340 videos were received from all over the world; 45 of them were selected from 24 countries, to date, nodoCCS has held its programming and its festival in Caracas, Lima, Bogotá, Miami, Berlin, Madrid, Karazin (Ukraine), Mexico City and Athens.  45 selected artists from the open call will be presented both in Arteriet and online: Luis Carlos Rodríguez /España | Pablo Zapata /Venezuela | Sunya Ratio /México Analía Zalazar /Argentina | Flounder Lee /Usa | Laura Luna Castillo /México | Florencia Palacios /Argentina | Diana Lopez /Venezuela | Joana rosa /España | Van Bui /Vietnam | Santiago Serrano /Ecuador | Deborah Kelly /Australia | Melvin Lara /México | Camila Rodriguez Triana /Colombia | Lorena González Di Totto /Venezuela | Maria Verónica Machado Penso /Venezuela | Muriel Montini /France | MAx Provenzano /Venezuela | Gianni Barelli /Italy | Marienna García-Gallo /Venezuela | Rupert Jörg /Germany | Tânia Moreira David & Paulo B. Menezes /Portugal | studio Third World Collective /India/USA | SHON KIM /S.Korea | Selena Ryan /USA | Tina Willgren /Sweden | Nathaniel Sullivan /Canada | Piotr Piasta /Poland | Alvaro Herrera (Univalle) /Colombia | Wild Pear /Serbia | Ricardo Benaim, Daniela Díaz Larralde, Diana Montoya López y Mirtru Escalona Mijares /Venezuela | Jack Thomson /UK | Hiroya Sakurai /Japan | Gyonyoung Yoon /Korea | rick niebe /Italy | sandra araújo /Portugal | Laura Sala /España | Hugo Ljungbäck /Sweden | Mattia Biondi /Italia | Anahi González //México | Shivkumar K V /India | Ulises Valdés-Berra /México | Philippos Kappa  /Greece | Federico Vegas /Venezuela | Corina Lipavsky & Marithe Govea Meoz /Venezuela, accompanied by last years winner David Anthony Sant | Australia, who will show its latest video piece called “Transmission”.

 

For the first time the project “Sharing tent” an ongoing project by interdisciplinary Norwegian artist Sara Skorgan Teigen, will be shown in the spaces of Arteriet, as an installation that invites us to visualize the things that are invisible, like our inner experience of grief. The artist will be present in Kristiansand and will show her work online as part of the nodoCCS#digital program.

 

Invited Norwegian artists will be part of the events in Arteriet: Jonas Magnussen, Ida Fugli (Flux Manøver), Jon S LundeKristian Isachsen and Silje Egeland and Richard DeDomenici with The Redux Project from United kingdom.

 

Ferne the 2nd Itinerant Festival of Electronic Music for Visuals, a project by Ethcorecords, presents 7 videos for the first time in the gallery space, including a piece by Venezuelan artists Miguel Noya and Thomas Noya among others.

 

As every year, nodoCCS offers a space for experimental electronic music, and on this occasion, and in this sixth edition, Ignacio Itriago and Bernardo Risquez will be present, in an experimental online live performance from Caracas Venezuela as part of the online program the festival brings this year into the gallery spaces in Kristiansand.

 

Open (digitally-located) Festival activities:

Link: http://www.nodoccs.com/program-vi-festival-video-nodoccs

 

Connecting the local and international creative scenes for nine days in November 2020, the VI Festival de Video nodoCCS brings together video artists, installation works and experimental curated online art experiences from around the world at Arteriet Gallery (Norway). The hybrid event includes live shows, video screenings, experimental open screenings, live music, and more, all of which will be broadcast from Caracas and Barcelona in the form of free digital events that will take part throughout the duration of the Festival in Norway from November 14th to the 22nd 2020.

 

On Saturday 14th and until Sunday 22nd November, nodoCCS becomes an audiovisual platform, broadcasting its full program live and free. Click Here for the full program.

 

The events are free and open to anyone to participate.

 

The virtual program will co-exist with in-person activities in Arteriet Gallery in Kristiansand , Norway. 

More information on the Norway online and relocated program here

 

The VI Festival Video nodoCCS presents as an artists run project, that includes the support of all artists that participated in our open collaboration when submitting to our open call 2020 and counts with the collaboration of Arteriet, Agder University, Museo Maczul, Fundación Govea Meoz, Ethcorecords, with support from Kulturrådet, Kristiansan Kommune, Agder Fylkeskommuneartists friends and collaborators to come together as a collective creative force that brings together all this proposals under one open ended proposal around the moving image that this year counts with its sixth edition.

 

About nodoCCS

www.nodoccs.com

@nodoccs 

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

 

nodoCSS is an experimental and generative platform for the arts, based in Caracas Venezuela.

 

Founded in 2015 by Maria Bilbao·Herrera and Diana Rangel, two Venezuelan artists/educators who recognize the need for a space to generate links among different art practices in Venezuela and to bring these approaches to a collective framework by offering open calls locally and internationally, both for teaching, studying, exhibit and criticism.

 

We believe in the possibility of broadening a plural debate around our approaches to art practices. Our starting point is to understand art as a way of thinking, which goes through disciplines to achieve understanding, creating subjectivities and new meanings.

 

We are an experimental and generative platform for the arts.

 

We seek to deepen collectively in the artistic processes to generate new models of learning and research with an approach that goes across disciplines and beyond them.

 

We aim to collaborate with open art spaces and artists that are engaged locally and inscribed within an international framework.

 

 VI FESTIVAL VIDEO LOGO nodoCCS 2020

 

Founders nodoCCS, texts bio and portrait:

 

 MAria bilbao herrera

1) Maria Bilbao·Herrera

 

Texts: 

"It's not so much staying alive, it's staying human that´s important” George Orwell

 “Lets start new ways of doing things, to get the findings of our work into, how could we do things differently, how could we resemble the way we do our festival, how do we do live music.

 

The current situation is an opportunity for nodoCCS to reflect and to change: to get pleasure in transformation, to push forward and show it is possible to remain human though it all.

 We are ready up for change, we are ready. Lets see how we can see it in a different way, to connect with people in different ways, it is exciting, to move forward, it's a critical moment, let's get together and celebrate diversity and new options to think about our own models.

 Let's embrace change, let's celebrate adaptation, and use our creativity in different ways to create open spaces around video as a force to shape our ways of seeing.

 We are all in this together, this year you are part of our festival to create new spaces for reflecting about the moving image, sound and what it means to create an open ended space to experiment new ways to get together.”

 Maria Bilbao·Herrera

 

BIO + info: 

 

Maria Bilbao·Herrera

www.mariabilbaoherrera.com

@mariabilbaoherrera

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

 

Interdisciplinary artist, Caracas-born and nomadic by nature, Maria Bilbao·Herrera has lived and worked in 9 cities in the last 20 years. She currently lives and works in Caracas Venezuela.

Her artistic practice incorporates the uses of photography, performance, video and installation. 

Once a year, she proposes programming and video artist meetings in cities where she can combine courses and talks in independent art spaces.

 

Maria Bilbao·Herrera has a degree in Interior Design from the Art Institute in Fort Lauderdale with a master's degree in Art Direction from the Elisava Escola Superior de Disseny de Barcelona. She received the Rita K Hillman Award for Excellence from the International Center of Photography in New York. In 2016 she was an artist-in-residence at ZK / U Zentrum für Kunst und Urbanistik in Berlin, time that she dedicated to researching Vilém Flusser. She is co-founder of nodoCCS, an experimental platform for the arts and Creative Director of the nodoCCS Video Festival, which this year reaches its sixth edition. Maria is an educator in the field of the image, and currently works as a consultant for creative people and projects. She made her first individual, Autopoiesis (2017) at EspacioMAD gallery in Caracas. Her works are part of private collections in Caracas, Miami, New York, Bogotá, Madrid, Barcelona, Florence, San Francisco and Caracas.

 

 

 IMG 61262bn

2) Diana Rangel

 

"nodoCCS was born as an idea from the need to “create community”. But, what does it mean to create community? It is a question that has become the north of our proposals.

 We define community as "the perception of similarity with others, a recognized interdependence with others, the will to maintain that interdependence by giving others and at the same time the feeling of belonging to a larger, reliable and stable social structure"

 How to follow these ideas in times of pandemic, in a changing reality, where the screen, the virtual world and delocalization are the protagonists?

 How to dismantle the radical and exclusive logics? How to dissolve the line that divides “those from here” from “those from there”, those from “outside” and those from “inside”?

 We propose new experiences of relationship with the audiovisual media,

we encourage everyone to question the platforms we use to communicate with others,

we seek spontaneity and uncertainty in an environment of ones and zeros,

we then seek experimentation without predictable ends

Let's see how the process goes, we hope to see you around, actively and critically

Welcome to our VI Video Festival nodoCCS"

Diana Rangel 

 

BIO + info

Diana Rangel 

www.dianarangel.com

@dianarangel  

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

 

Diana Rangel (Caracas, 1987) Artist and Psychologist. Currently based in Barcelona.

 

Her practice addresses the relationship between the photographic image and the processes of subjective construction of the Other, seeking to be a meeting point between psychology, photography and narrative. Therefore, her work ends up being a reflection around shared archives and stories, assuming different roles and places of enunciation. In the photographic installation, video and publications, her research is materialized.

Her work has been internationally exhibited. This year she published her first book "Voices from an impossible place" which was awarded the 1st Prize for Essay on Therapeutic Applications of Art by the María José Jove Foundation in A Coruña, Spain. She was awarded the La Escocesa Grant for Research and Experimentation in Art (2018), where he developed the publication “Politics of pedagogy in art”, at the Valls Biennial he received the Guasch-Coranty Award (2017) with her photographic installation “Alcatraz” and Fundación Foto Colectania has been selected in the DocField photobook competition with her project “Returns” that same year. Currently she works independently as an artist/educator and as a mentor in a program for artists and educators who seek to develop participatory art projects. 

 

@nodoccs 

@mariabilbaoherrera 

@dianarangel 

@arteriet 

@saraskorganteigen 

 

 

 

 

 

22.-29. OKT

 

Transformasjon Konflikt / Flukt | Soloutstilling

facebook

 

Hvordan kan vi forholde oss til menneskelige tragedier som resultat av krig, vold, fattigdom og flukt? Utstillingen viser videoarbeider utviklet i grenselandet mellom kunst, film og aktivisme med utgangspunkt i den humanitære situasjonen på Lesvos.
Er det forsvarlig å oppsøke kriseområder for å jobbe med kunst?
Har kunst potensialer for handling og «behandling» av noe som kan virke uoverkommelig utfordrende, paradoksalt eller for komplisert? Hvordan og i hvilken form kan dette komme til virksomhet og hvordan kan det som erkjennes, formidles og impliseres andre steder?
Råstoffet til til André Tribbensees utstilling er 23 videointervjuer og dokumentarisk materiale som han har opparbeidet gjennom tre år på den greske øya Lesvos på bakgrunn av den pågående humanitære krisen.
Videoinstallasjonen som vises på Arteriet, inneholder visuelle og verbale narrativ som gir førstehånds informasjon fra situasjonen på Lesvos. I sentrum av dette forteller lokale aktivister, migranter og kunstnere om sine synspunkter. «Flyktningkrisen» som heller bør kalles en humanitær og politisk krise, har oppnådd en ny og farlig fase. I Europa sørger man for at «grensene forsvares».
Vi blir vant til at folk omkommer.
Mange av oss vil ikke godta dette men gir opp fordi situasjonen virker for komplisert og uoverkommelig. Materialet Tribbensee har jobbet med problematiserer dette og gir et innsyn i problematikken og åpner opp for tilnærminger der kunst og vår egen handling kan ha betydning. Det beskrives i midten av en krise også et rom for håp, ved å vise engasjement blant lokalbefolkningen.
I utstillingen opplever vi mennesker som er direkte involverte. Det utredes samtidig kunstnernes og kunstens potensialer og påvirkningskraft.
I forbindelse med dette inviterer Tribbensee publikum til deltakelse i tre seminarer samt åpne samtaler rund tematikken, der han vil gi dyp innsyn i materialet og invitere publikum til medvirkning i denne formen for kunstnerisk konflikt- og fredsforskning. Seminarene bygger på hverandre og nye initiativ, samarbeid og handling kan har sitt utspring i dette rommet.
 
Mer informasjon om seminarene kommer snart! https://tribbensee.blogspot.com/p/exhibition.html

 

Torsdag 22. klokka 17.00 åpner vi dørene til André Tribbensees utstilling

TRANSFORMASJON - KONFLIKT/ FLUKT

En utstilling med videoarbeider og intervjuer fra Lesvos.
Under utstillingsperioden vil André også arrangere seminarer etterfulgt av diskusjon omkring temaet.

Seminar 1: https://www.facebook.com/events/667578533887379
Seminar 2: https://www.facebook.com/events/260005528574842/
Seminar 3: https://www.facebook.com/events/339723157476146/
Seminarene har påmeldingslink.


https://www.facebook.com/events/614131785922917
Velkommen!

 

 

 

09.-25. OKT

 

Now Colectivo | Gruppeutstilling

 

 

Nowarterietcoverphoto 

 

DANIEL BERMAN
Carlos Daniel Berman Loya is a mexican artist born in 1982. He completed his professional studies at the Universidad Veracruzana in Mexico, specializing in engraving techniques. He also had an Artist residency at the University of Houston Clear-Lake.
Daniel has been working as a printmaker since 2008 in various workshops and has been involved in projects related to both drawing and publishing. He is currently editing a picture book for the publisher Tiny Splendor in Los Angeles, California.
He has also participated in various exhibitions inside and outside of Mexico; individually and collectively; highlighting interventions at the "Multiplied, contemporary editions Fair" organized by the auction house Christies.
Bermans work is now part of the private collection at the Perez Art Museum in Miami, USA
His projects seek to trigger reflections on art and communication, explore ways of making narrative with images and the symbolic potentialities of visual language.
#bushmeat

 

MARI KANSTAD JOHNSEN
Mari Kanstad Johnsen (f. 1981) er utdannet ved KHIO(Oslo) og Konstfack(Stockholm), og arbeider som tegner og forfatter. For det meste jobber hun med blyant, fargeblyant og farget blekk på papir, i tillegg til veggmaleri og grafikk. Tilbakevendende motiver er dyr, flytende natur og fanatasilandskaper, og studier av imaginære mennesker og kroppsspråk.
Hun er utstilt ved Tegnerforbundet og KODE, og har laget midlertidig, stedsspesifikke arbeider for Nasjonalmuseet. I tillegg har hun utstilt i Frankrike, Belgia og Sverige. Johnsen jobber også med bøker, hun har laget artist books, og skrevet og illustrert en rekke prisbelønte bildebøker for barn. Johnsen er født i Bergen, og bor og arbeider i Oslo.
#Planetmarikajo

 

https://www.instagram.com/nowcolectivo/

 

 

 

 

 

 

OPEN CALL

EXTENDED DEADLINE 

05. OKT

 

OPEN CALL nodoCCS Video 2020 Facebook Cover

 

Open Call VI
Festival Video
nodoCCS 2020

In the words of writer Arundhati Roy, pandemics have forced humans to break with the past and imagine a new world. This one is no different. It is a portal, a gateway between one world and the next. In these uncertain times, we all have a cultural, artistic and social function in our world, the best we can do for art and society is to put ourselves at its service and not use it to our own
benefit but, through poetic and political imagination, find answers and generate other relationship systems that are part of the solution and not the problem.

The VI nodoCARACAS Video Festival is based on these ideas to propose its VI Video Festival, which this year will take place in Kristiansand (Norway) between November 13 and 22 in the spaces of 51K Arteriet and at the same time it will be broadcast live in other cities of the world.

nodoCCS is therefore presented as a collaborative project of two artists whose main focus is the Festival de Video nodoCCS: from which the programs, curatorships, meetings, exchanges, exhibitions and collaborations proposed by our founders are born in the place where they are located, in the cities where you are invited. To date nodoCCS has made its programming and its festival in Caracas (Venezuela), Lima (Peru), Bogota (Colombia), Miami (USA), Berlin (Germany), Madrid (Spain), Karamzin (Ukraine), Mexico City and Athens (Greece).

Since 2015 and until now there are several roles that nodoCCS has had, moving around places and countries, inhabiting spaces of an institutional and emerging nature, collaborating with people and artists to carry out: our Festival, meetings, screenings, exhibitions and conversations.

CLOSES SEPTEMBER 30th 2020
LINK TO PARTICIPATE: http://en.nodoccs.com/

 

 

 

 

 

 

OKTOBER AKTIVITIES:

 

Workshop | Analog/photography/dark room

 

The magical moment of revealing a photo

 

Self portrait in the darkroom JPG01

 

 

Workshop with Juan Angel González Campos.

Theme: The magical moment of revealing a photo.

Time: Tree-day workshop. 2 hours.
8 persons each group.

The goal of the project is to give to kids and adult the possibility to experience the process of creating a photography, from the formulation of the idea of a photo image to the experience of working in a dark room.

Analog photography has been hit hard by the digital photography era, but has been shown to possess unique characteristics and a particular beauty.

Arteriet in collaboration with Juan Angel Gonzalez Campos will set up a pop-up dark room at Lumber.

Day 1: Presentation, material distribution (camera analog 35 mm, film, photo paper), explanation of use of the camera, image composition. Use the camera.
Homework: 5 photos in their free time at home.
Day 2: Taking photo inside or outside Arteriet.
Day 3: Revealed the photos in the dark room.

Workshop price: 500,-

Juan Campos is an MsD Eng in Electronic who has changed his last residence from Spain to Norway more than 7 years ago, following the oil boom. Juan's family has been chronic emigrants, who have moved from Europe to Argentina (where he was born) and returned and collected in their DNA vestiges of many cultures such as Spanish, Italian, American Indian, Africa and Finnish and Jewish.

Juan has designed this course to make his contribution to keep analog photography alive and during the journey of this training he will give the tools and knowledge necessary to carry out a correct exposition, improve composition, film development and a copy on silver gelatin paper of the shoots of all participants.

 

Buy your place Here:

11 to 14 years old    https://tikkio.com/s/0bd461942fef3e75c6ae75ffae58e123

14 to 19 years old    https://tikkio.com/s/20ea2447823eb2f7914af66257296a9f

Over 19 years old are welcome  https://tikkio.com/s/0ade070444a549eea2060155f071f840

 

 

 

 03.-18. OKT

 

Hills Have Eyes | Gruppeutstilling

 Hills have eyes plak

 

Hills Have Eyes med kunstnertrioen Pettersen/Baas/Sandersen lørdag 3. oktober klokken 18.00.

Velkommen skal du være!

NB: Vi følger regjeringens retningslinjer mtp. COVID_19 og oppfordrer alle gjester til å vise hensyn og holde minst 1 meters avstand til hverandre.

HILLS HAVE EYES

magnetfelt, habitat, migrasjon, virus, trussel, pesticider, bærende, forsvunnet, orientering, sykdommer, jord, forstyrrelse, forflytning, fremvisere, lysbilder, lys, balloptikon, dyr, merker, kutt, blå, biodiversitet, tilført, rast, søyler, magnetisk, tilholdssted, levested, smittestoff, varsler, grave, påminnelse, smelte, overbærende, land, terreng, jordvidde, utmål, absentere, svinne, dra, justere, forvirring, brems, sirkus, røre, crack up, undergrunnen, rike, transfusjon, krumning, linje, varsku, plissering.

BIO
Kunstnergruppen Pettersen/Baas/Sandersen består av Karen Pettersen, Jessica Baas og Siri Sandersen. Gruppen har arbeidet sammen siden 2011, der de har eksperimentert med samarbeidsformer og utfordret utstillingsrommet.

Det siste tiåret har man snakket om en «geologisk vending» i samtidskunsten, med en økt interesse for geologiske tidsforståelser og utforskningen av periodebetegnelsen antropocen. De visuelle arbeidene til gruppen tar ofte utgangspunkt i landskapet og stedet, og den seneste tiden har de arbeidet med utstillingsserien Geometry of Folds. Geometry of Folds vekket oppmerksomhet under den nasjonale kunstfestivalen Greenlight District 2019 - kuratert av Odd Fredrik Heiberg og Sissel Lillebostad. I 2018 ble prosjektet tildelt Sørlandsutstillingens årlige stipend og ble invitert til deres 50 års jubileum året etter. Geometry of Folds er tidligere vist ved Telemark Kunstsenter, Kunstpunkt Lista, Agder Kunstsenter og Galleri Hi10.

51K Arteriet støttes av Agder fylkeskommune, Kristiansand kommune og Kulturrådet.

 

 

 

header for fb 2

 

 

Arteriet inviterer til separatutstilling med Jo R. Abusland lørdag 12. september klokken 18.00.

Velkommen skal dere være! 

 

MÅNGATA

«Tvärs över sjön gick en bred, blank mångata,
men inne kring stränderna stod mörkret svart.» *

Mångata er den stripen av lys som månen lager i sjøen.
Den er synlig, men uhåndgripelig.

Månen er alltid hel, selv om vi av og til bare kan holde en flik av den i hånden.
Ved å holde hånden opp mot månen kan vi se om månen er i ny eller i ne.
Ved fullmåne kan vi løpe rundt i skogen nattestid uten lommelykt.
Men bare når det er skyfritt.

Før tordenvær blir fluene innpåslitne.
Kattene finner et sted å legge seg til.

Ute på havet har seilbåtene sluttet å krysse,
de går for motor, på leting etter en havn.

Og av og til er ikke engang horisonten synlig.

Mångata er en utstilling midt i en pandemi, men det er ikke det det handler om. Det er oss små i det store hele, det synlige og usynlige.

*Nya hyss av Emil i Lönneberg, Astrid Lindgren

Jo Ravn Abusland er født og oppvokst i Kristiansand. Han har diplom fra Kunsthøgskolen i Bergen, avdeling Kunstakademiet og Kunsthochschule Berlin-Weissensee. Han var med på første delen av utstillingstriologien «Lokale omkalfatringer på Kristiansand Kunsthall som fremdeles er aktuell. Der forsøkte han å få byfurua fredet, noe som resulterte i at det heller ble plantet en ny offisiell furu. Og bispestolen, fra den gamle furua, har blitt del av samlingen til Vest-Agder-museet.

Takk til Kristiansand kommune for støtte til utstillingen.

 Arterriet er støttet av Kulturrådet. 

 

 

 

The Sweeper

 

Arteriet inviterer til separatutstillingen

Srebrenica: historiens blindsone av Elmedin Žunić torsdag 13. august klokken 18.00. 

Dina Abazović holder åpningstale.

Velkommen!

 

Srebrenica: historiens blindsone er et multidisiplinært prosjekt som består av tre komponenter: fotografi, lyd og en publikasjon.

Fotografiene fremstiller et landskap som fremdeles bærer preg av krigsforbrytelsene begått i Bosnia i perioden 1992-95. Folketomme landområder viser etterkrigs- fascistiske monumenter som glorifiserer folkemordet. Mens fotografiene inviterer til et øde landskap, iscenesetter lydinstallasjonen et historisk forløp som gir uttrykk for mange ubesvarte spørsmål – spørsmålene som denne utstillingen akter å formulere:
Hvordan skal vi imøtekomme ikonografien fra fortidens ‘dødsone’ hvor såkalte krigshelter blir hedret? Hvordan kan vi gjenkjenne tendenser som fører til historiske hendelser som Holocaust, Rwanda og Srebrenica? Hva betyr benektelse av Srebrenica folkemordet, og hva skjer når akademikere og skjønnlitterære forfattere romantiserer krigføring og bagatelliserer forbrytelser mot menneskeheten?

Publikasjonen skal lanseres under utstillingsåpningen og er til salgs. Her er Srebrenica: historiens blindsone artikulert i en 170 siders monografi.

Utstillingen står til 23. august. 

Arteriet har åpent torsdag til søndag 12-16 i utstillingsperioden.

 

Prosjektet er støttet av Stiftelsen Fritt Ord og Agder Fylkeskommune.

Arterriet er støttet av Kulturrådet. 

 

OPEN CALL nodoCCS Video 2020 Facebook Cover

Open Call VI
Festival Video
nodoCCS 2020

In the words of writer Arundhati Roy, pandemics have forced humans to break with the past and imagine a new world. This one is no different. It is a portal, a gateway between one world and the next. In these uncertain times, we all have a cultural, artistic and social function in our world, the best we can do for art and society is to put ourselves at its service and not use it to our own
benefit but, through poetic and political imagination, find answers and generate other relationship systems that are part of the solution and not the problem.

The VI nodoCARACAS Video Festival is based on these ideas to propose its VI Video Festival, which this year will take place in Kristiansand (Norway) between November 13 and 22 in the spaces of 51K Arteriet and at the same time it will be broadcast live in other cities of the world.

nodoCCS is therefore presented as a collaborative project of two artists whose main focus is the Festival de Video nodoCCS: from which the programs, curatorships, meetings, exchanges, exhibitions and collaborations proposed by our founders are born in the place where they are located, in the cities where you are invited. To date nodoCCS has made its programming and its festival in Caracas (Venezuela), Lima (Peru), Bogota (Colombia), Miami (USA), Berlin (Germany), Madrid (Spain), Karamzin (Ukraine), Mexico City and Athens (Greece).

Since 2015 and until now there are several roles that nodoCCS has had, moving around places and countries, inhabiting spaces of an institutional and emerging nature, collaborating with people and artists to carry out: our Festival, meetings, screenings, exhibitions and conversations.

CLOSES SEPTEMBER 30th 2020
LINK TO PARTICIPATE: http://en.nodoccs.com/

 

71287549 2407949492754847 7722939668857094144 n

 

 

Plakatbilde Om tilblivelse

 

HÅKON GÅRE | Om Tilblivelse

Vi inviterer til Håkon Gårens utstilling 

Åpning er fredag  20. april kl 18
Åpningsord ved Angjerd Munksgaard.
I utstillingsperioden er arteriet åpent fra torsdag til søndag kl 12 -16. Utstillingen står til 20. mai.

OM TILBLIVELSE

Hvordan dannes, endres og påvirkes vår personlighet? Med utstillingen «Om tilblivelse» prøver Gåre å billedliggjøre endringene som skjer i og rundt oss. Tankene blir formidlet blant annet ved hjelp av sveisetråd, rustfritt stål, kobberrør, seilduk og digitaltrykk på papir.

Det finnes store hendelser i et liv som vil kunne endre en person. Allikevel er det flest små hendelser som tilbyr å påvirke oss – en artikkel vi har lest, noens kommentar, et bilde, en sang, et møte. Rundt oss skjer utallige samtidige hendelser av begynnelser og avslutninger. Vi tar noe til oss. Vi forkaster annet. Vi endres. Noen ganger med en gang, noen ganger lenge etterpå. Men vi endres sakte, sammen med tiden. Ingenting er konstant eller endelig.


Utstillingen støtte av Kristiansand Kommune, Vest-Agder fylkeskommune og Statens utstillingsstipend Kulturrådet.

http://www.gare.no/

Photo: "Kart over en personlighet" Håkon Gåre.